The journal (print)
is indexed in:

Russian Science Citation Index

Ulrich’s Periodicals Directory

CrossRef

СiteFactor

Научная электронная библиотека «Киберленинка»

The online version
is indexed in:

Russian Science Citation Index

Orphus system
Main page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2010 / No. 3

Zhuravlev A. L., Kupreichenko A. B. Conceptual Foundations of Psychological Research on Moral Elite in the Russian Society

(The Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences, Moscow University for the Humanities )

Abstract ◊ In the article a new kind of elite — moral elite — for a designation of a specific social category of highly moral people in various communities is substantiated. The basic attributes for allocation of moral elite are offered, its social and psychological types by criterion of functions running among people are revealed.

Keywords: attributes, types, functions of moral elite, moral values, principles, norms, moral authority.


Zhuravlev Anatoly Laktionovich — a corresponding member of the Russian Academy of Sciences and the Russian Academy of Education, Doctor of Science (psychology), professor, the director of the Institute of Psychology of the RAS, the head of the Social and Ethnical Psychology Department at Moscow University for the Humanities, a full-member of the International Academy of Science (Innsbruck). Tel./fax: +7 (495) 682-92-01. E-mail: ipras-contakt@mail.ru

Kupreichenko Alla Borisovna — a Candidate of Science (psychology), senior researcher at the Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences, associate professor of the Social and Ethical Psychology Department at Moscow University for the Humanities. Tel./Fax: +7 (495) 682-92-01. E-mail: ipras-contakt@mail.ru

Download

Citation: Zhuravlev A. L., Kupreichenko A. B. Conceptual Foundations of Psychological Research on Moral Elite in the Russian Society // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2010. № 3. S. 75–82.

RUSSIAN VERSION


BIBLIOGRAPHY (TRANSLITERATION)

Божович, Л. И., Конникова, Т. Е. (1975) О нравственном развитии и воспитании детей // Вопросы психологии. № 1. С. 80–89.

Братусь, Б. С. (1993) К проблеме нравственного сознания в культуре уходящего века // Вопросы психологии. № 1. С. 6–13.

Брушлинский, А. В., Темнова, Л. В. (1993) Интеллектуальный потенциал личности и решение нравственных задач // Психология личности в условиях социальных изменений. М. : Изд-во Института психологии РАН. С. 45–56.

Воловикова, М. И. (2005) Представления русских о нравственном идеале. 2-е изд. М. : Изд-во Института психологии РАН.

Воробьева, А. Е., Купрейченко, А. Б. (2008) Нравственное самоопределение российской молодежи // Человек. Власть. Общество : научные труды VII Азиатско-Тихоокеанского Международного конгресса психологов (Хабаровск — Токио, 12–16 мая 2008 г.). Хабаровск. С. 47–49.

Журавлев, А. Л., Купрейченко, А. Б. (2003) Нравственно-психологическая регуляция экономической активности. М. : Изд-во Института психологии РАН.

Кабрин, В. И. (1999) Психологический универсум образования человека ноэтического. Томск.

Лисовский, В. Т. (2000) Духовный мир и ценностные ориентации молодежи России и Санкт-Петербурга. СПб.

Попов, Л. М., Голубева, О. Ю., Устин, П. Н. (2008) Добро и зло в этической психологии личности. М. : Изд-во Института психологии РАН.

Современная российская элита. (2008) / под общ. ред. О. В. Красновой, Б. В. Кайгородова. М. : Изд-во МПСИ.

Стрижов, Е. Ю. (2009) Психология нравственной надежности и мошенничества. М. : ЮНИТИ-ДАНА ; Закон и право.

Хвостов, А. А. (2005) Структура и детерминанты морального сознания личности : дис. … д-ра психол. наук. М.

Чернышев, А. С., Лунев, Ю. А., Лобков, Ю. Л., Сарычев, С. В. (2006) Программа проектирования развивающей социальной среды (социального оазиса) и подготовки молодежных лидеров. Курск : Изд-во КГПУ.

Чудновский, В. Э. (1981) Нравственная устойчивость личности : Психол. исследование. М. : Педагогика.



to top


Moscow University for the Humanities


"Knowledge. Understanding. Skill" No. 4 2021
 The No. 4 2021 of the
Journal "Knowledge.
Understanding. Skill"
 is issued


What kind of higher education will be at the end of the XXI century?
 global and unified for the whole world
 local with the revival of traditions of national educational models
 something else
 there will be no necessity for it in general
© The Editorial Board of the Informational Portal for the Humanities
"Knowledge. Understanding. Skill"

The Portal is registered by the Federal Service of Supervision over Observance of Legislation
in Mass Media Sphere and Protection of the Cultural Inheritance.
Registration certificate Эл ФС77-25026 of the 14th of July, 2006.

Яндекс цитирования  Rambler's Top100

Developed by: "Internet Factory"